Bubblan

Man pratar idag mycket om bubblor.

Att individer sitter och surfar på internet och får sin världsbild bekräftad och förstärkt för att de alltid får upp synpunkter, nyheter eller ren propaganda på det politiska område i vars tassemarker de brukar ströva. De känner igen landskapet och möter vandrare med samma syn på tillvaron som dom själva har. Andra sätt att se på saken möter de sällan varken i form av en person av kött och blod eller som frukten av ett djuplodande resonemang.

Det här är ett fenomen som förstärkts av internet, vars verkningsgrad, att skapa bubblor, har blivit mycket starkare då det når så många fler och många som kanske inte har så mycket bakgrundskunskap om politiska, sociala eller historiska skeenden, Det är lite kusligt för vi kan få svängningar och oönskad instabilitet i samhällskroppen. Men det är inget nytt fenomen. I slutna sällskap, frireligiösa organisationer, käcka ungdomsförbund har bubblor funnits länge, Ekmans Uppsalasekt eller avläggaren i Knutby är bara några exempel. För att inte tala om politiska organisationer i mellankrigstidens Europa.

Ett annat exempel på bubbla, jag tänker mig en såpbubbla, en seg såpbubbla med Newtons färgringar skimrandes i sin tunna yta när ljuset faller på ett speciellt sätt, i vilken staten Israels ständiga vapendragare dväljs. Dom kommer att ha jättebra förklaringar till att Trumps svärson och hans dotter stod med händerna mot sina hjärtan och bedyrade att de gjorde rätt när de invigde USA:s ambassad i Jerusalem. Samtidigt som trevliga Israeliska ungdomar sköt prick på palestinska ynglingar över stängslet in i det stora Gazafängelset, Till och med SVT:s Cecilia Uddén fick det att låta som att de fick skylla sig själva.

Why protest when it is a matter of fact that Israel rules?

Är inte det också en bubbla?

Maj 2018