• Det förunderlig...

Det förunderliga året 2020

Torsdag 11:e juni i det förunderliga året 2020.

Värmen har kommit i stora röda bukter från söder på meteorologernas kartor. Deras prognoser stämmer som vanligt. Svettas i solen gör jag när jag envisas att sitta där. Det är frodigt grönt överallt.

Än så länge. Vi kanske får en het sommar då det mesta blir brunbränt. Nu är det fint.
Och skönt. Naturen kliver på som vanligt. Oberoende av politik och väder som den har lärt sig i tusentals år. Och människan börjar oroas över om naturen skall hänga med. Blir det för varmt? Kommer det att regna nog? Vad händer med det norra barrskogsbältet, som vi tillhör, med kalla vintrar, slåtter på somrarna för att få in foder till djuren under de långa mörka vintrarna.

Allt liv och all energi kommer från solen. När den skiner och ger värme och strålenergi växer gräset och allt annat. Att samla hö och torka spannmål till eget bröd och mat till djuren är att samla energin från solen till nästa sommar. Med den globala ekonomin behöver vi kanske inte ta hänsyn till planeternas rörelse och årstider? Mineralerna i jordskorpan, LKAB:s järnmalmsådror till exempel kommer också från solen. Plasma som slungades ut från solen och som samlades och stelnade till vår jord, som fortfarande har en glödande magma inom sig. Vår jords skorpa är tunn, biosfären runt den är ännu tunnare, där bor vi i en bana runt solen. Det har med gravitation, temperaturer, kemi och med biologi att göra. Liv kom nyligen. Människan är modern.

Nu hävdar en pretentiös ekonomisk vetenskap att den globala ekonomin är den enda vägen framåt. Ekonomerna är ju faktiskt filosofer. Ekonomi är ingen naturvetenskap. Den handlar om människors förväntade handlingar. Utifrån erfarenhet och bedömningar av läget. Ekonomi som akademisk disciplin är närmare humaniora och filosofi än naturvetenskapen. Den tröga människan vet vad som behövs för att överleveva på dessa breddgrader. Typ samla i ladorna. Att förlita sig på global handel är riskabelt. Om än räntabelt för vissa för närvarande.

Nyliberala konsulter i samhällets tjänst hävdar att ”redundansen” skall lösa försörjningsproblemet vid kris. Redundans betyder i nyspråket att om en leverantör av konstgödsel, apelsiner eller mediciner faller bort så träder någon annan in. Så är det ju inte i krislägen. Men det låtsas de inte om. Vi är lurade.

Vi är faktiskt i en ganska farlig situation. Beredskapen behöver höjas utan att vi för den skull skall sluta handla med andra länder. Lite nationellt oberoende, som finnarna har ordnat, med lager, borde vi också få till stånd. Åtminstone.

Militären, som inte ens har en tross i sin organisation, tror att flygvapnet löser alla eventuella krigssituationer inom några veckor. All erfarenhet talar emot det. Konflikter varar länge. Försörjning av folket finns inte med i något scenario. Vi måste ta makten över våra liv.