• Första mötet

Första mötet

Det var ett par ”första” för Enskedevänstern.

Den första aktiviteten sedan Coronaepedimin brakade loss hölls den 9 september. Det var Enskedevänsterns första försök att kombinera ett vanligt möte med videokonferens. Tema: Sjukvård i region Stockholm under Coronapandemin. Rolf och hans fru riggade upp skärm, högtalare och dator i Videgården den 9 september.

Seminariet började kl 19. Vi var fyra i lokalen. 15 åhörare anslöt via nätet. Eventuellt kan fler ha försökt att ansluta men ordföranden var aningen tafflig i sitt hanterande av Zoom. (Snälla Kajsa FÖRLÅT.)

Talaren var Jonas Lindberg, Vänsterpartiets representant för sjukvårdsfrågor i Stockholms region.

Den första vågen av Corona är över, vad Sverige anbelangar. Sjukvården håller på att kravla sig ”upp ur skyttegravarna”. De provisoriska Coronaavdelningarna kan avvecklas. Samtidigt släpar Stockholms sjukvård på mängder av problem som man skjuter framför sig. Stora delar av personalen är sliten efter att ha jobbat arbetsveckor på 60 timmar eller mer under den kaotiska Coronarusningen. Stora utgifter måste betalas vilket innebär planerna för budgeten kommer att ställas på huvudet.

Dessutom: mängder av ingrepp har skjutits upp för att de var rutinbetonade. Nu måste den uttröttade vårdorganisationen ta itu med DET berget härnäst. Mer personal måste utbildas.

Allt är inte mörkt. En del saker har man blivit bättre på. Samarbete mellan olika olika organisationer.