• Regeringen fort...

Regeringen fortsätter mörka om ACTA

Vänsterpartiet krävde idag att regeringen skulle lägga alla papper på bordet angående det kontroversiella ACTA-förslaget men regeringen fortsätter hemlighålla det man vet. ACTA är ett av de marknadsfundamentalistiska förslag som är helt i linje med regeringens övriga politik.

Ett av de mest extrema inslagen i ACTA är USA:s vilja att det ska vara tillåtet för tullen att genomsöka privatpersoners bärbara datorer, mobiler och mp3-spelare i jakt på upphovsrättskyddat material. Upphovsrättsindustrins våta dröm och en mardröm för vanliga människor. Och regeringen har ju redan tydligt visat vilka man arbetar för.

Igår, den första april, började IPRED-lagen gälla som dessvärre inte är ett aprilskämt utan den verkliga innebörden av Reinfeldts citat: ”vi ska inte jaga en hel generation”, som alltså visade sig betyda raka motsatsen, nämligen: vi ska jaga en hel generation! Nu ska t.ex. skiv-, film- och bokförlag jaga privatpersoner genom deras ip-adresser och stämma skiten ur dem i civilrättsliga domstolar. De flesta av dem kommer inte våga eller ha de ekonomiska resurser som krävs för att ta strid mot dem, vilket de är medvetna om. Därför kommer de skicka ut kravbrev med fantasisummor, -Betala 50-tusen eller vi drar dig inför domstol. Ren maffiaverksamhet alltså.

Bolagen tror sig nu ha vunnit en seger och skulle nog grina av lycka skulle de också lyckas driva igenom ACTA med innebörden att EU tvingar medlemsstaterna att ägna sig åt att genomsöka privatpersoners datorer och mobiler. 1984 tycks inte vara ett skräcksamhälle för dessa bolag utan snarare något man vill rusa mot med stormsteg.

Tips: Vänsterns arbetsgrupp för fildelning och upphovsrätt om ACTA.