• Stockholm Vatte...

Stockholm Vatten AB

Styrelsemöte i morgon i Stockholm Vatten AB.
Majoriteten i Sthlm styr, som ägare och i styrelsen. Det förs inga diskussioner i styrelsen. Om vad som är bäst för bolaget och ägarna – oss stockholmare. Moderater och folkpartister styckar systematiskt upp företaget. Byggplaneringen blev ett bolag som såldes. Laboratorieverksamheten blev ett bolag som såldes. Nu skall man sälja av biogasprodoktionen. Värden för över 100 MSKR har stuvats om för att kunna säljas av som bolag. Man skall avyttra allt som inte är kärnverksamhet säger man. Men kärnverksamheten tycks ju i själva verket vara att bilda aptitliga bolag av allmän egendom att sälja av till privata intressenter. Det är frustrerande att se att stadens vatten och avloppsverk avyttras. Långsiktigt ledningsunderhåll har upphört. Övergripande ansvar för miljön eller åtgärder för att möta förväntade klimatförändringar (stora vattenflöden ex) struntar man i. Det är som om nyliberaler har någon slags mental blockering. Typ – det man inte kan tjäna pengar på finns liksom inte. Vi har snart inte demokratisk rådighet över vårt vatten eller vår avloppshantering. Om jag inte vore en sån vidsynt person med förståelse för att man kan ledas fel här i livet skulle jag kunna tro att de är onda människor, dom som med tindrande ögon slaktar upp en sådan central samhällsfunktion som vårt gemensamma vatten och avloppssystem. Vi är på god väg att tappa rådighet över vårt vatten och vårt avlopp.

Den 24:e skall vi dela ut tidningar i tunnelbanan på morgonen. Det går snabbt om vi är många.