• Det råkåta kapi...

Det råkåta kapitalet och dess apologeter

Barista som jobbar

Eftersom förtjänsten av effektiviseringar och produktivitetsförbättringarna i produktionen av varor och tjänster inte har fördelats på många år bland de som jobbar med det har ett växande och otåligt kapital skapats. Kapital skapas och växer också av spekulation och ren maktutövning i många länder.

Det. Kapitalet, söker räntabilitet. Skola vård och omsorg är säkra inkomster. Ergo (vilket betyder således/därför på latin) söker sig kapitalet till säkra flöden av stora cashflow i brist på innovationskraft. Dom tycker att dom kan tälja lite där i brist på briljantare idéer, i brist på bättre idéer. Men behöver vi verkligen dom? Nej. För dom vill främst tjäna pengar, framför en optimal fördelning av resurserna i enlighet med för var och en efter förmåga till var och en efter behov. Vi kanske skulle nöja oss så länge det inte startas krig som berör oss direkt av det råkåta kapitalet.

Det finns något impotent över kapitalismens kapitalaccumelering. Typ – nu har vi sprungit här jättelänge som kissnödiga pojkar och fått ihop en jättehög med pengar. Vad skall vi göra med den?! Gör business av själva livet säger Boston Consulting Group och får med sig betydande delar av läkarkåren och halva moderat partiet. Om kapitalismen fungerar, som förvånansvärt många hävdar att den gör, skulle dom (som sitter på det groteskt stora kapitalet) satsa på att rädda jorden från överhettning. Så att deras Freedmanska marknadsliberalism kan fortsätta in i framtiden. Men det verkar som om de som bestämmer är för självupptagna för att höja blicken.