• Nu har väl ändå...

Nu har väl ändå stridspittarna ballat ur?

Rolf

Sverige har ingått ett avtal med USA, Defence Operation Agreement (DCA). Det innebär att USA får tillgång till 17 svenska försvarsanläggningar/militärbaser och övningsområden och rätt att lagra vapen. All USA-personal, inklusive medföljande familjer och underentreprenörer skall lyda under USAs lagar. Eventuella brott som begås av amerikanska soldater eller deras medföljande kan inte lagföras av oss. Inte ens deras bilar behöver besiktigas eller i övrigt vara  i överensstämmelse med svenska regler.

Vår försvarsminister Pål Jonson (M) svarade nyligen på en fråga om hur det skall gå för svensk militär att öva och testa ammunition på våra skjutfält som redan är hårt belastade.  Han svarade så här om jag inte missminner mig: -”Jag hoppas och tror att USA skall bereda oss plats, för dom är nog intresserade av att vi kan öva och testa vår egen ammunition.” Det är en väldigt underdånig inställning till en försvarspartner.

Vi har ett läge med ett aggressivt Ryssland. Det fanns en rädsla innan vi gick med i NATO. Men har det inte gått för fort och för långt? Det känns som att vi tappat både självaktning och stolthet. Som om Moder Svea har knuffats ut att gno på gatan.

Hur och varför samarbetar svensk militär med Israel? Överstelöjtnant Anders Ekholm vid försvarshögskolan har enligt SvD 9/4 besökt Israels militär flera gånger sedan kriget startade den 7:e oktober. Det är ett tendensiöst reportage som förutom att det ger ett tydligt uttryck för officerens ohöljda beundran av Israels krigskonst och högaktning för deras påstådda ädelmod fullständigt saknar historiska, politiska eller humanistiska referenser. Hans entusiasm går inte att ta miste på. Israel har bara förlorat 270 soldater (mot över 30 000 dödade palestinier).   -”Det är ett lågt pris på det viset” tycker han.

Vad kan Sverige lära av Israel? Behöver svenska officerare lära sig hur man rensar världens största friluftsfängelse. Nästan tvåmiljoner människor på en yta inte större än 5×50 km. Hur man bombar från luften och skjuter med stridsvagnar bland folk.  Jag trodde våra officerare  var till för att försvara oss svenskar och vårt land  inte att agera duktig idiot åt andra.

Är det denna andas män som skall utbilda våra barn och barnbarn i att försvara vårt land med vapen? I så fall är det mycket illavarslande.

9/4 2024