• Om hur Covids-1...
Debatt

Om hur Covids-19 pandemin påverkar vår ekonomi

Såg ett debattprogram på TV2 den femte maj. Ekdal och Ekdal tror jag det hette. Ett bra program. Bankekonomer, Anders Borg och nå’n akademiker och lärare, tror jag, på Handelshögskolan diskuterade under ledning av kusinerna Ekdal. Det var ett lågmält, bra fördelat samtal om krisen och framtiden. Alla tyckte att statsministern och hans ministrar och experter hitintills agerat bra.

Svårigheterna kommer senare när vi nödgas hantera en arbetslöshet på 10-15%. Rädda vad som räddas kan av företag, ge nödtorft till folket och stimulera efterfrågan för att få fart på ekonomin. Verkar dom vara överens om. Liksom att vi inte kommer att komma tillbaka till hur det var. Nödvändiga strukturförändringar i ekonomin kommer att leda till en hög permanent arbetslöshet. Det kommer att bli besvärligt säger Borg på ena kanten av bordet och får svar av den långhåriga professorn från Handelshögskolan på den andra sidan av bordet. Ja, vi får använda vår kreativitet, vi står inför ett paradigmskifte tror jag han sa. Det är orättvist sa Borg att lågutbildade i de branscher som kraschat är torsk.

Det är intressant att ingen av dom kan tänka sig en alternativ utveckling annat än fortsatt råkapitalism. En del av lösningen, ansåg dom i endräkt är uppmjukade arbetsmarknadslagar. ”Sjutton” ropade plötsligt mannen från Handelshögskolan, 17 jobb får man räkna med att man skall ha haft innan man går i pension. Dom verkade övertygade om att det här ett nytt trappsteg i den globala ekonomin. Typ vi har haft krig, pest förut, jordbrukets mekanisering, industrialismen och tekniksprång som IT-revolutionen I. Det har inneburit stora förändringar i samhället. Nya herrar och ett förändrat proletariat. Samtalsgruppens förväntningar på IT-revolutionen II var skyhöga. Vid varje tillfälle har samhället förändrats radikalt. Huvudbudskapet var att bara vi sköter oss så kommer vi igenom det här. Sverige har goda förutsättningar, som hög utbildningsnivå, bra infrastruktur och goda statsfinanser.

Ekonomivetenskapen som den lärs ut är deterministisk och därför per definition ovetenskaplig. Bildt klassiska: ”den enda rätta vägen” är symtomatiskt. ( Jag tro han skulle vara rolig att spela strategispel med efter en god middag. Men som han som filosof vet jag inte). Om människans öde är global kapitalackumelation vet jag inte om jag vill vara med längre. Det liknar katolicismens: – böj dig för herrens tukt och förmaning. Som om vi vore ett rö för en överordnad princip som vi alla har att följa eftersom det är bestämt.

På en videointervju sa Riksbankschefen att vi löser det här med att köpa statsobligationer. Vi betalar med sedlar som vi själva trycker. ”Men ger inte det inflation?” frågar reportern, ”I teorin ja”, svarar Riksbankschefen. ”Men med de låga räntorna vi haft i ett decennium snart har vi inte fått någon inflation. Jag är inte orolig.”

Varför tänker jag på pyramidspel? Varför är jag orolig?