• Skattesänkninga...

Skattesänkningar så du kan ”klara dig själv”, men kan dina ungar det?

SvT:s Aktuellt meddelade häromdagen (ca 7min in) att regeringen skjuter till 7 miljarder till kommunerna när det dubbla hade behövts. Oss kan man inte bara ringa upp och beställa pengar av sa Reinfeldt, ”jag representerar allmänintresset” deklarerade han storsint. Och Maud Olofsson fick frågan varför det är rimligt att sänka skatterna med 15 miljarder och inte ge kommunerna 3 extra miljarder?

Hon svarade, citat: ”Det som är viktigt att säga är att sänkta skatter innebär ökade möjligheter för var och en att klara sig bättre. Alla de här undersköterskorna och vårdbiträdena som finns i den här verksamheten till exempel, om de har 1000kr kvar i plånboken varje månad, så ökar deras möjligheter att klara sig själv. Många som blivit arbetslösa kanske har byggt upp en buffert.”

Ett fantastiskt resonemang! Brukarna av servicehem, sjukhus, skolor, dagis osv, kan de också jubla över Alliansens skattesänkningar!? Klarar de sig bättre med 1000kr i fickan eller är de fortfarande beroende av att verksamheten som helhet fungerar och över huvudtaget är människovärdig!?

Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet skriver i SvD om detta.

För skolan innebär uppsägningar att de misstag som begicks under 90-talskrisen återupprepas. Då växte elevgrupperna, personaltätheten och extra stöd minskade och resultatet blev försämrad målupp fyllelse och sämre kunskaper hos Sveriges elever.

och vidare…

Lärarförbundet har i en undersökning med hjälp av Synovate frågat 600 föräldrar om vad de tycker är viktigast, riktade resurser till skolan eller sänkt kommunalskatt. Svaret från föräldrarna är tydligt: 9 av 10 föräldrar vill ge mer pengar till skolan.

Ska de föräldrar som fortfarande har arbete och som fått 1000kr extra i fickan köra med undervisning hemma nu eller hur gick tankegången hos Alliansen och mannen som säger sig ”representera allmänintresset”?

Och man hoppas verkligen att de som nu blivit arbetslösa hunnit spara några korvören under de år Alliansen ägnat sig åt att t.ex. demolera a-kassan eftersom knappast någon kan överleva på den tills de hittat ett nytt arbete, om de nu ens haft råd att vara kvar i a-kassan!? Och att bli långtidsjukskriven nu eller nästa år framstår som ett skräckscenario i Alliansens samhällsbygge.

För övrigt har de styrande (M)arknadstalibanerna i Täby nu fått sig en läxa av kammarrätten. Det var olagligt att ”knoppa av” Tibble gymnasium. Inte bara i Täby har man ägnat sig åt dylika olagligheter skriver Röda raketer, även utförsäljningen av hemtjänsten i Rågsved och Hagsätra var olaglig. Det troliga är dock inte att man nu givit upp kampen för att sälja ut all offentlig egendom. Snarare har man tagit en strategisk paus medan man desperat försöker få liv i den sjuka spekulationskapitalismen.