• "Ihre papieren ...

”Ihre papieren bitte”

Rolf

Ihre papieren bitte – var snäll och visa legitimation – var en vanlig replik i de otaliga filmer som gjorts om Tyskland efter kriget.

Jimmy ”Ihre papiern bitte” Åkesson har ju en vana att skylla alla samhällsproblem på flyktingar och invandrare och all sköns lättingar som bara kommer till Sverige för att parasitera på oss rättrådiga svenskar. Med en viss nyfikenhet, om än en trött sådan, ser jag fram emot hur han kommer att skylla snökaoset med tusen insnöade bilar mitt i Skåne härförleden på invandrare. Eller också kommer han att förtiga det. Samhällsproblem som inte direkt går att härleda till att det är för många osvenska främlingar överallt har han en tendens att inte betrakta som problem eller så skyller han på slumpen, typ shit happens. Ett undantag är kanske hans inställning till vargar, dom tycker han kan skjutas bort allihop. Där finn ingen direkt koppling till invandrare. Han har i alla fall inte skyllt vargarna på invandrare. Men vid närmare eftertanke finns även där en återkommande grundidé om att rensa faunan.

Nej det ligger nog närmare till hands att SD i sina asociala medier kommer att hävda att vårt kylslagna väder i Sverige på nyåret är ett bevis på att vi inte alls har problem med jordens uppvärmning. Typ med lite mer förbränning av fossila bränslen skulle vi nog slippa vargavintrar.

Fattarniväl?!

Med den planerade fördubblingen av fängelseplatser och kommande angiverilagar som skulle tvinga skol- och vårdpersonal att anmäla folk dom tror är illegala invandrare och tillåta polis att utan brottsmisstanke kroppsvisitera eller avlyssna folk, är vi på rask mars mot ett repressivt och rasistiskt samhälle som förefaller ha stora likheter med Nazityskland.

Att högern dit Moderaterna alltid hört hänger med är beklagligt men inte förvånande. Men att KD och Liberalerna har bundit sig vid denna mast är skrämmande och farligt.