• Associationer

Associationer

Ansiktsigenkänning, för att identifiera folk, tillämpas i Kina och Ryssland. Tekniken sprider sig. Kan en QR kod kännas igen kan väl ett ansikte det också. Det är bara lite piggare tillämpning av samma teknik. Men vi åldras i ansiktet, byter frisyr, lägger oss till med skägg eller börjar sminka oss, eller slutar med det. QR-kod verkar säkrare. Vi får väl hoppas på teknikutveckling, annars kanske alla måste tatuera in en QR-kod i pannan. Som alltid måste vara synlig.

Det är inte läge nu på att göra politik av debaclet med den stora dödligheten bland äldre på institutioner. Det är fortfarande krisläge, en sorts borgfred råder. Vänsterpartiet vill att Regionen skall ta det fulla ansvaret. Vill ha en utomstående utredning och har föreslagit att vårdcentraler skall ha ansvaret. Vårdcentraler med områdesansvar. Det är bra. Men för lite. Vårdcentraler sköter läkarjobbet i många kommuner, men inte i Stockholm. En anledning till den höga dödligheten är säkert att vi fick en hög nivå på allmänsmitta bland befolkningen. Det här har ändå satt ljuset på hur avtalen, dvs vad de uppköpta läkartjänsterna har åtagit sig att göra, ser ut. Vad har Regionen gjort för att kolla att dom levererar? Den frågan skulle man vilja ställa när det lugnat ned sig lite.

Som politiker får man inte tillgång till avtalen. Det är affärshemligheter. Det är ju i avtalen och i hur de uppfylls som vi kan bedöma om skattepengarna används rätt. Det nuvarande systemet är inte demokratiskt. Aktiebolag har en egen lagstiftning som tycks trumfa den demokratiska viljan och lagen om behovsprövad vård. Milton Friedman, nyliberalismen, new public management, M, KD och SD tycks vara beredda att gå in i döden för rätten till fri etableringsrätt. Sverige, vi har ett problem!

Jag har följt den lokala politiken i många år som politiker i stadsdelsnämnd. Ansvaret för gamlas hälsa på äldreboenden är oklart. Dom gamlas dagliga omvårdnad ansvarar kommunen för. De gamlas vårdbehov och läkarkontakter har Regionen (tidigare benämnt Landstinget) ansvar för. Region Stockholm har köpt in tjänster – Familjeläkarna i Saltsjöbaden och Legevisiten. Kommunen har medicinskt ansvariga sjuksköterskor, MAS kallas dom för. Oklart hur många personer eller hus/adresser de ansvarar för. Det är allmänt känt att det är lögn i helvete att få en läkare att komma till en sjuk åldring på institution. Vid många tillfällen har läkare per telefon ordinerat palliativ vård, morfin, utan att känna eller besöka patienten.
Kanske kommer Läkarförbundet att reagera och utesluta eller i alla fall näpsa några av sina förbundna i enlighet med Hippokrates läkared. Tror inte det. Det är för många av de förtroendevalda läkarna som inte tyngs av Hippokrates tankar, som styr förbundet.

Man kan bedöma ett samhälle efter hur det tar hand om sina barn och hur de tar hand om sina gamla. Samhällen som inte aktar och vårdar sina barn och gamla är ociviliserade. Som primitiva stammar, utrotningshotade rent av. I Socialstyrelsens olika normbildande regelverk framkommer att alla samhällets vårdtagare skall ha ”god vård”. Utom äldrevården, där är det formella kravet ”skälig vård”. Länge har politiker i alla läger använt kostnaden för äldrevård i alla dess former som prutmån i de återkommande budgetarna. Liknar det inte gamla sockenauktioner då fattighjonen placerades i de gårdar som var billigast? Vi är jätteutvecklade tekniskt men lika socialt och emotionellt utvecklade som 1700-tals människan. På den tiden fanns ju i alla fall Bellman och Gustav III. Kan man kräva lägre skatter på höga inkomster och kapital och samtidigt kräva bättre äldrevård? I så fall hur länge?

Mars 2021
Rolf